upiona

  • ۰
  • ۰

سازمانهای یادگیرنده 2 12ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 12

مقدمه‌

برنامه‌های‌ بهبود مداوم‌ که‌ امروزه‌ نقل‌ محافل‌ مدیریتی‌ است‌، به‌ سرعت در تمام‌ سازمانها گسترده‌ می‌شوند. مدیران‌ به‌ این‌ امید چنین‌ برنامه‌هایی‌ را، که‌بعضاً هزینه‌های‌ گزافی‌ را نیز به‌ سازمان‌ تحمیل‌ می‌کنند، در دستور کار قرارمی‌دهند که‌ بتوانند در سازمان‌ توان‌ رقابت‌ در بازار جهانی‌ و مقاومت‌ در برابر پیچیدگی‌های‌ روزافزون‌ را ایجاد کنند. برنامه‌ها و تکنیک‌های‌ بهبود مداوم‌ بسیارمتنوع‌اند، چنانکه‌ تنها تهیه‌ فهرستی‌ از عناوین‌ آنها نیز کار سختی‌ است‌. متأسفانه‌ در این‌ وادی‌ تعداد شکست‌ها به‌ مراتب‌ بیش‌ از پیروزیهای‌ بدست‌ آمده ‌است‌. نظریه‌ سازمانهای‌ یادگیرنده‌، که‌ ابتدا توسط تعدادی‌ از مدیران‌ هوشمند وبا تجربه‌ در محیط کسب‌‌و‌کار به‌ صورت‌ عملی‌ مورد استفاده‌ قرار گرفته ‌و سپس‌ در محیط‌های‌ دانشگاهی‌ توسط نظریه‌پردازان‌ پرورش‌ داده‌ شده‌ است‌، به‌ دنبال یافتن‌ جواب‌ این‌ مسئله‌ است‌.بسیاری‌ از مدیران‌ از فهم‌ این‌ حقیقت‌ اساسی‌ که‌ بهبود مداوم‌ نیاز به‌ تعهدسازمان‌ به‌ یادگیری‌ مداوم‌ دارد، عاجزند. اساساً چگونه‌ می‌توان‌ انتظار داشت‌ که سازمانی‌ بتواند به‌ پیشرفت‌ نائل‌ شود و افقهای‌ جدیدی‌ از فعالیت‌ و کار رافراروی‌ خود بگشاید، بدون‌ اینکه‌ بخواهد چیز جدیدی‌ یاد بگیرد. حل‌ یک‌ مسئله ‌چالش‌ برانگیز، معرفی‌ محصولی‌ جدید و بازمهندسی‌ یک‌ فرایند تولید جملگی‌ نیاز به‌ مشاهده‌ جهان‌ به‌ طریقی‌ نو و تلاش‌ عملی‌ در جهت‌ اجرای‌ یافته‌های‌ جدیددارند. در فقدان‌ عنصر حیاتی‌ یادگیری،‌ سازمانها و افراد آنها تنها شیوه‌های‌کهنه‌ را - حداکثر با بیانهای‌ جدید - تکرار می‌کنند.

انواع‌ یادگیری‌:

در یک‌ تقسیم‌بندی‌ کلاسیک‌ در میان‌ نویسندگان‌ صاحبنظر یک وفاق ‌جمعی‌ در تفکیک‌ دو نوع‌ یادگیری‌ وجود دارد که‌ صرف‌ نظر از نام‌گذاری‌ هریک ‌از این‌ دو نوع‌ تقریباً مفهوم‌ یکسانی‌ توسط آنها اراده‌ شده‌ است‌. فایول‌ و لایلز (1985)انواع‌ یادگیری‌ را در قالب‌ دو سطح‌(12) بیان‌ می‌کنند که‌ عبارتند از: یادگیری‌سطح‌ پایی(13) و یادگیری‌ سطح‌ بالا(14) . یادگیری‌ سطح‌ پایین‌ در داخل‌ یک‌ ساختار سازمانی‌ و یا مجموعه‌ای‌ از قواعد اتفاق‌ می‌افتد. ”یادگیری‌ سطح‌ پایین‌ منجر به‌توسعه‌ روابط پایه‌ای‌ میان‌ رفتار و نتایج‌ می‌شود، اما این‌ امر اغلب‌ در دوره‌کوتاهی‌ اتفاق‌ می‌افتد و تنها بخشی‌ از آنچه‌ سازمان‌ انجام‌ می‌دهد را تحت‌ تأثیرقرار می‌دهد“(Fiol and Lyles,1985: 807).. به‌ نظر این‌ دو نویسنده‌ یادگیری‌سازمانی‌ نتیجه‌ تکرار رویه‌ معمول‌ است‌ و شامل‌ ایجاد روابط بین‌ رفتارها ونتایج‌ مربوط به‌ آنها می‌باشد. در نتیجه‌ این‌ اتکال‌ به‌ رویه‌ و روال‌ عادی‌،یادگیری‌ سطح‌ پایین‌ بیشتر در زمینه‌ سازمانی‌ اتفاق‌ می‌افتد که‌ به‌ خوبی‌درک‌شده‌ و مدیریت‌ به‌ توانایی‌ خود در کنترل‌ موقعیت‌ها باور داشته‌ باشد. هرچند این‌ نوع‌ کنترل‌ واضح‌ بر روی‌ عوامل‌ محیطی‌ بیشتر از ویژگیهای‌ مدیران‌سطح‌ پایین‌ و میانی‌ است‌ تا مدیران‌ سطح‌ بالا، اما یادگیری‌ سطح‌ پایین‌ را نباید باسطوح‌ پایین‌ سازمان‌ اشتباه‌ گرفت‌. هر سطح‌ از سازمان‌ ممکن‌ است‌ به‌ نوبه‌خود درگیر این‌ نوع‌ از یادگیری‌ شود. آرجریس‌ و شون‌ (1978) این‌ نوع‌ از یادگیری‌ را یادگیری‌ تک‌ حلقه‌ای‌ نامیده‌اند. یادگیری‌ تک‌ حلقه‌ای‌ فرایندی‌ است‌که‌ جنبه‌های‌ اصلی‌ و کلیدی‌ «تئوری‌ مورد استفاده» (15) یا مجموعه‌ قواعد سازمان ‌را حفظ می‌کند و خود را به‌ مشخص‌ کردن‌ و تصحیح‌ خطاها در درون‌ این‌سیستم‌ مفروض‌ از قواعد محدود می‌کند.از سوی‌ دیگر، هدف‌ یادگیری‌ سطح‌ بالا تنظیم‌ قواعد و هنجارهای‌ کلی‌ به‌ جای‌ فعالیت‌ها و رفتارهای‌ بخصوص‌ است‌. ”روابطی‌ که‌ در نتیجه‌ یادگیری‌سطح‌ بالا ایجاد می‌شوند، اثرات‌ بلندمدتی‌ بر روی‌ سازمان‌ به‌ عنوان‌ یک‌ کل‌دارند. این‌ نوع‌ از یادگیری‌ با استفاده‌ از کاوش‌ خلاقه‌(16) ، توسعه‌ مهارت‌ و بینش‌اتفاق‌ می‌افتد. بنابراین‌، یادگیری‌ سطح‌ بالا بیش‌ از یادگیری‌ سطح‌ پایین‌ فرایندی‌شناختی‌ است“ (Fiol and Lyles 1985:808). به‌ نظر فایول‌ و لایلز (1985)زمینه‌ یادگیری‌ سطح‌ بالا معمولاً ابهام‌آمیز و نامعین‌ است‌ که‌ اساساً در این‌چنین‌ زمینه‌ای‌ رفتار کاملاً تکراری‌ تقریباً بی‌معنی‌ خواهد بود. با توجه‌ به‌ این‌نکته‌، یادگیری‌ سطح‌ بالا عمدتاً در سطوح‌ بالای‌ مدیریت‌، که‌ هنجارهای‌تصمیم‌گیری‌ از حداقل‌ درجه‌ معینی‌ برخوردارند، اتفاق‌ می‌افتد.

آرجریس‌ وشون‌ (1978) این‌ نوع یادگیری‌ را یادگیری‌ دو حلقه‌ای‌ می‌شناسند. یادگیری‌ دوحلقه‌ای‌ زمانی‌ اتفاق‌ می‌افتد که‌ سازمان‌ خطاها را کشف‌ و اصلاح‌ می‌کند وهنجارها، رویه‌ها، سیاستها، و هدفهای‌ موجود را زیر سؤال‌ می‌برد و به‌ تعدیل‌ واصلاح‌ آنها می‌پردازد. آرجریس‌ و شون‌ (1996) نوع‌ سومی‌ از یادگیری‌ تحت‌ عنوان‌ یادگیری‌ ثانویه‌(17) یا سه‌ حلقه‌ای‌(18) را معرفی‌ می‌کنند. یادگیری‌ ثانویه‌زمانی‌ اتفاق‌ می‌افتد که‌ سازمانها یاد بگیرند که‌ چگونه‌ یادگیری‌ تک‌ حلقه‌ای‌ و دوحلقه‌ای‌ را اجرا کنند. به‌ عبارت‌ دیگر، یادگیری‌ سه‌ حلقه‌ای‌ توانایی‌ یادگرفتن‌ درباره‌ یادگیری‌ است‌.فایول‌ و لایلز ویژگیهای‌ تعاریف‌ ارائه‌ شده‌ از دو نوع‌ یادگیری‌ سطح‌ پایین‌و سطح‌ بالا را در قالب‌ جدول‌ شماره‌ یک‌ مقایسه‌ کرده‌اند(Fiol and Lyles,1985:810).

مایکل‌ جی‌ مارکوارت‌ (1995) دسته‌بندی‌ دیگری‌ شامل‌ چهار نوع‌ یادگیری‌سازمانی‌ ارائه‌ می‌کند که‌ تفاوتهای‌ اندکی‌ با انواع‌ یادگیری‌ سازمانی‌ که‌ تا به‌ این‌مرحله‌ معرفی‌ شدند، دارند. در این‌ تقسیم‌بندی‌ انواع‌ یادگیری‌ سازمانی‌ عبارتنداز:

الف‌- یادگیری‌ انطباقی‌:(19) یادگیری‌ انطباقی‌ زمانی‌ اتفاق‌ می‌افتد که‌ یک‌ فرد یاسازمان‌ از تجربه‌ و تفکر(20) یاد می‌گیرد. ”فرایند یادگیری‌ انطباقی‌ خود شامل‌چهار مرحله‌ است‌ که‌ عبارتند از:

1- سازمان‌ اقدام‌ به‌ فعالیتی‌ می‌کند که‌ در جهت‌ دستیابی‌ به‌ هدف‌ از پیش‌تعیین‌ شده‌ است‌؛2- فعالیت‌ سازمان‌ منجر به‌ نتیجه‌ای‌ داخلی‌ یا خارجی‌ می‌شود؛3- تغییر به‌ وجود آمده‌ از جهت‌ همسازی‌ با هدف‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ می‌شود؛









سایر محصولات :
سازمانهای یادگیرنده 2 12ص

سازمانهای یادگیرنده 2 12ص...

تحقیق در مورد اندیشه های اسلامی رشته معارف اسلامی

تحقیق در مورد اندیشه های اسلامی ...

سازمانهای یادگیرنده 6ص

سازمانهای یادگیرنده 6ص...

سازمان قضایی 45 ص

سازمان قضایی 45 ...

از مشروطه تا انقلاب اسلامی

از مشروطه تا انقلاب اسلامی...

سازمان تجارت جهانی و الحاق ایران

سازمان تجارت جهانی و الحاق...

تحقیق در مورد اندازه گیری سختی آب

تحقیق در مورد اندازه گیری سختی...

ساختمان‌های بدنی

ساختمان‌های بدنی...

ساختمان‌های بدنی 2

ساختمان‌های بدنی 2...

ساختار سلول گیاهی 8ص

ساختار سلول گیاهی 8ص...

تحقیق در مورد انحلال سلسه قاجار

تحقیق در مورد انحلال سلسه...

ساخت و تولید Manufacturing pro 13 ص

ساخت و تولید Manufacturing pro 13...

سؤالاتی که مورد بیماری تب مالت پرسید ه می شود 5 ص

سؤالاتی که مورد...

آئیآئین کار ساختمان، تاسیسات، تجهیزات فنی بهداشت و نگهداری سردخانه 25ص

آئیآئین کار ساختمان، تاسیسات، تجهیزات...

تحقیق در مورد انحرافات جنسی علل و عوامل موثر در انحرافات جنسی و پیامدهای آن 16 ص

تحقیق در مورد انحرافات جنسی ...

فاشیسم

فاشیسم...

سنگ

سنگ...

تحقیق در مورد امانت های الهی در قرآن

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد امپراتوری روسیه

تحقیق در مورد امپراتوری روسیه...

تحقیق در مورد امی بودن پیامبر

تحقیق در مورد امی بودن...

تحقیق در مورد امام رضا

تحقیق در مورد امام رضا...

ارزیابی تهدیدات همسایگان وامریکا و غرب بر علیه ایران ؛

ارزیابی تهدیدات همسایگان...

تحقیق در مورد امام خمینی

تحقیق در مورد امام...

تحقیق در مورد امام حسین و عاشورااز دیــدگــاه اهــل سنـت

تحقیق در مورد امام حسین...

تحقیق در مورد امام حسین ع

تحقیق در مورد امام...

تحقیق در مورد آیا روح وجود دارد

تحقیق در مورد آیا روح وجود...

تحقیق در مورد آهن 15 ص

تحقیق در مورد آهن...

تحقیق در مورد آموزش پیشاندونزی

تحقیق در مورد آموزش پیشاندونزی...

تحقیق در مورد آموزش پیش دبستانی 10 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد آموزش و پرورش پیش از دبستان

تحقیق در مورد آموزش و پرورش پیش...

تحقیق در مورد آموزش و پرورش و مشارکت 23 ص

تحقیق در مورد آموزش و پرورش...

تحقیق در مورد آموزش مهارت های زندگی و نقش مشاوره

تحقیق در مورد آموزش...

تحقیق در مورد آمار و مدلسازی

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد آموزش بزرگسالان در جهان

تحقیق در مورد...

ارتباط رسانه با مردم ؟

ارتباط رسانه با مردم ؟...

تحقیق در مورد آمار توصیفی

تحقیق در مورد آمار توصیفی...

تحقیق در مورد آمار تلوزیون

تحقیق در مورد آمار...

تحقیق در مورد آلومینیوم‌

تحقیق در مورد آلومینیوم‌...

تحقیق در مورد آمادگی دفاعی ارتش

تحقیق در مورد آمادگی...

تحقیق در مورد آشنایی با مشاورة خانواده 16 ص

تحقیق در مورد آشنایی...

تحقیق در مورد آشنایی با بتن و فولاد

تحقیق در مورد آشنایی با...

تحقیق در مورد آزمون ها در روانشناسی کار 16ص

تحقیق در مورد آزمون ها در روانشناسی...

تحقیق در مورد آسیب های اجتماعی 13 ص

تحقیق در مورد آسیب...

تحقیق در مورد آزمکانیک خاک

تحقیق در مورد آزمکانیک خاک...

تحقیق در مورد آزمکانیک خاک 19 ص

تحقیق در مورد آزمکانیک خاک 19 ص...

ادیب‌الممالک فراهانی

ادیب‌الممالک فراهانی...

تحقیق در مورد آزمایش رابرت هوک

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد آزمایش

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد آزمایش پیچش

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد آداب و معاشرت اجتماعی 11 ص

تحقیق در مورد آداب و معاشرت اجتماعی...

روش تحقیق 31ص
تاکسی درمی (2)
گسل بینالود 17 ص
گزارش کارآموزی شرکت صنعتی کوشا – پرسکاری 20 ص
گلبولهای قرمز یاred cells
گلوکز
گلبولهای سفید یا لوکوسیت Leukocytes
گسل بینالود 17 ص
سیلو 35 ص
گزارش کارآموزی شرکت صنعتی کوشا – پرسکاری 20 ص
گزارش کارآموزی + تأمین اجتماعی 40 ص
گزارش کارآموزی (عمران) ) 27 ص
گزارش کارآموزی (شبکه Admini stratar) 45 ص
گزارش کار پایان دوره کارآموزی شرکت کاشی طوس کارشناسی شیمی کاربردی 25 ص

کلمات کلیدی :تفاقzwnj میzwnj افتد یادگیریzwnj طحzwnj پایینzwnj میzwnj افتد کهzwnj کzwnj لقهzwnj ایzwnj یادگیریzwnj کzwnj لقهzwnj نواعzwnj یادگیریzwnj ازمانیzwnj هzwnj لقهzwnj ایzwnj مانیzwnj تفاقzwnj میzwnj هایzwnj هبود مداومzwnj یادگیریzwnj طحzwnj میzwnj افتد تفاقzwnj میzwnj طحzwnj الا لقهzwnj ایzwnj طحzwnj پایینzwnj یادگیریzwnj هzwnj میzwnj کهzwnj ینzwnj طحzwnj ستzwnj ایzwnj ازمانzwnj
  • ۹۶/۰۹/۰۷
  • آسمان آبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی